Den svenska bildkonstnären Gunilla Klingberg föddes 1996 i Stockholm. Hon utbildade sig i grafisk formgivning på RMI-Berghs år 1989. År 1997 slutförde hon studier i skulptur vid Konstfack. Hennes verk har visats över hela världen, bland annat i Sydkorea, Helsingfors och Mexiko City. Hon har även ställt ut på det prestigefyllda MoMA i New York. De flesta av hennes verk består av att hon sätter samman två ting som anses vara motsatser, till exempel andliga begrepp och konsumtionskultur. Kommersialism möter andlighet, väst möter öst och finkultur möter fulkultur. Hon jobbar också ofta i stora format.
De hyllade traktormönstren
När Kantrat fartyg i Biscayabukten där Gunilla Klingberg ställer ut, gör hon det på ett sätt som slår konstvärlden med häpnad. Hon kallade sitt verk A sign in space, och det bestod av gigantiska mönster i sanden på Laga Beach. Mönstren gjordes under ebb med hjälp av en specialdesignad, enorm rulle som fästes bakpå en traktor. Traktorn fyllde hela stranden med grafiska mönster av stjärnor – men när floden kom åts mönstret upp bit för bit av vattnet. ”Verket ska vara så tillfälligt att det underordnar sig naturens omständigheter” sa Klingberg själv. Verket har därefter även skapats på stränder i Åhus och Miami.
Konst av logotyper
Gunilla Klingbergs verk är ofta stora i skala och i de vackra mönstren kan man tydligt se hennes bakgrund som grafisk formgivare. Det ligger dock alltid någonting mer bakom mönstren, ett exempel på detta är verket Wheel of Everyday Life. Där har hon tagit logotyper från stora företag och av dessa skapat en mandala: en hinduisk och buddhistisk cirkelform som ska symbolisera himmelska regioner. Denna mandala täckte hela golvet på Rice Gallery i Texas. Klingberg själv berättar att hennes tanke var att göra ett verk som invaderade galleriet på ett nästan viralt sätt och att hon ser logotyperna som en länk mellan vår privata och vår publika sfär.